Дайте поспати: вчені пояснили поділ людей на сов і жайворонків

Усі ми знаємо про умовний розподіл людей на сов і жайворонків, у яких істотно відрізняються біоритми і спосіб життя. Далі наукова точка зору.

Жайворонки - ті, хто рано прокидаються і до вечора вже втрачають запас сил. Сови, навпаки, більшу частину дня сплять, а надвечір активізуються. Але іноді можна зустріти і третій підтип - «голуби». Такий умовний характер добової активності людини називається хронотипом.

Вчені американського приватного дослідницького університету виявили ген, який впливає на хронотип людини. Рокфеллерівський університет також відомий важливими науковими дослідженнями, у числі яких підстави клітинної біології та виявленні груп крові.

Дослідження вчених показало, що мутація гена CRY1 уповільнює біологічний годинник людини, що і створює хронотип людини-сови, у якого присутній синдром затримки фази сну. Внаслідок цього людина пізніше засинає, у неї зміщується період неспання, а протягом дня вона часто відчуває втому і сонливість.

жінки

Для експерименту відібрали добровольців, які протягом двох тижнів жили у спеціально обладнаній квартирі, де вони могли спати і їсти в будь-який зручний для них час. Більшість учасників жили в 24-годинному циклі неспання і сну, але один доброволець жив по зміщеному ритму з пізнім відходом до сну і коливаннями активності, пов'язаними зі зміною дня і ночі. Також відзначено, що у нього рівень мелатоніну в організмі підвищувався не до дев'ятої вечора, як у більшості, а до другої години ночі.

Вчені вивчили ДНК учасника зі зміщеним біологічним ритмом і виявили мутацію у гені CRY1. Далі фахівці порівняли ген цієї людини з генетичною базою по всьому світу і виявили велику кількість людей із подібною мутацією. Результати дослідження показали, що варіант цього гена може зустрічатися у кожної 75-ї людини, а це значить, що у нас досить багато людей із хронотипом «сова». Ось тільки якщо у вас робота з 9 до 6, краще все-таки бути «жайворонком».